2024. május 7, kedd - Gizella

2015. Január 12. 06:00, hétfő | Belföld
Forrás: OrientPress Hírügynökség

Új antibiotikumot fedeztek fel amerikai tudósok

A gyógyszerekkel szemben rezisztens baktériumok ellen is hatásos új antibiotikumot fedeztek fel amerikai tudósok. Ez hosszú idő után áttörést jelenthet a gyógyításban, mivel utoljára majdnem harminc év után sikerült új, a klinikai gyakorlatban is használható antibiotikumot fejleszteni – írja a BBC a Nature tudományos lapban megjelent tanulmányról.

Az antibiotikumok fejlesztésének csúcsidőszaka az 1950-es és 1960-as évekre esett, ám 1987 óta egyetlen új találmány sem került át az orvosi praxisba. Azóta a mikrobák hihetetlenül ellenállóvá váltak – tudatta az MTI. A tuberkulózis úgynevezett kiterjedten rezisztens változata szinte minden antibiotikumnak ellenáll.

A bostoni Northeastern Egyetem kutatói csaknem minden antibiotikum közös forrásához, a talajhoz tértek vissza, amelyben nyüzsögnek a mikrobák, ám csupán egy százalékuk tenyészthető laboratóriumban.

A kutatócsoport föld alatt tesztelte a baktériumokat az egyik kutató kertjében, hogy a talaj különleges vegyi anyagai bejuthassanak oda, de a baktériumok a helyükön maradjanak és így tanulmányozni lehessen őket.

A mikrobák által előállított vegyi anyagokat ezután kiásták, hogy megvizsgálják antibiotikus tulajdonságaikat. „Eddig 25 új antibiotikumot fedeztünk fel ezzel a módszerrel, közülük a legfrissebb és egyben a legígéretesebb a teixobactin' – mondta Kim Lewis, a kutatócsoport vezetője.

A teixobactinnal végzett kísérletek kimutatták, hogy az anyag baktériumölő hatású, az emlősök szöveteit azonban nem mérgezi. Egérkísérletekből kiderült, a meticillinrezisztens szuperbaktérium, a húsevő Staphylococcus aureus (MRSA) halálos mennyiségét is el tudja pusztítani.

Az új szer olyan zsírokat támad meg, amelyek nélkülözhetetlenek a baktériumsejt falának felépítéséhez, és a tudósok szerint nehéz lenne rezisztenciát kialakítani ellene. „Nem láttunk még ilyet, sok különböző, egymástól független trükkel minimalizálja az ellenállás kialakulásának esélyét” – mondta Lewis. A teixobactin emberi részvétellel végzett klinikai próbái még hátra vannak, ezeket két éven belül tervezik.

2024. Május 07. 07:29, kedd | Belföld

Átadták a Sopront északnyugat felől elkerülő utat

Átadták a Sopront északnyugat felől elkerülő, 3,6 kilométer hosszú, 8647-es számú utat hétfő délután.

2024. Május 07. 07:29, kedd | Belföld

Szijjártó Péter: az Európai Unió bővítésének felgyorsítása lesz a magyar uniós elnökség egyik legfontosabb célja

Az Európai Unió (EU) bővítésének felgyorsítását nevezte a magyar uniós elnökség egyik legfontosabb céljának a külgazdasági és külügyminiszter a Facebook-oldalán hétfő este.

2024. Május 06. 12:44, hétfő | Belföld

Nagy Márton szerint Magyarország képes meghatározó szereplővé válni az űripar területén

Magyarországot gazdasági ökoszisztémája, infrastruktúrája és szellemi tőkéje egyaránt alkalmassá teszi arra, hogy meghatározó szereplővé váljon az űripar területén

2024. Május 06. 07:49, hétfő | Belföld

Vonat elé hajtott egy kamion Baján

Személyvonat elé hajtott egy kamion hétfő reggel Baja térségében, az 55-ös főút 106-os és 107-es kilométere közötti vasúti átjáróban;