Városlista
2022. augusztus 12, péntek - Klára

Hírek

2012. Május 06. 14:01, vasárnap | Külföld
Forrás: mno.hu / MTI

42 milliárdot követelnek a Costa Concordia magyar túlélői

42 milliárdot követelnek a Costa Concordia magyar túlélői

Kétszázmillió dollár, azaz mintegy negyvenkétmilliárd forint összegű kártérítést követel a Costa Concordia elnevezésű óceánjáró katasztrófájának négy magyar túlélője a New York-i szövetségi bíróságon.

Közölte a felperesek ügyvédje, Ronai Péter szombaton.

A hatalmas luxushajó január 13-án ütközött zátonynak Olaszország nyugati, toszkán partjainál, nem messze Giglio szigetétől, 32-en életüket vesztették, köztük egy zenészként ott dolgozó magyar. A fedélzeten mintegy 60 országból összesen 4229 ember, köztük 3200 turista tartózkodott.

Ronai Péter tájékoztatása szerint a Costa Concordia négy magyar dolgozója – három férfi és egy nő – nevében május 3-án beadott kereset alapján súlyos gondatlanság miatt követelnek összesen 200 millió dollárt a hajó üzemeltetőitől, melyek a Carnival PLC, Carnival Corporation és a Costa Crociere S.P.A. A felperesek keresete többek között hivatkozik a hajó kapitányának felelőtlen manőverezésére, továbbá arra, hogy a személyzet nem részesült előzőleg megfelelő kiképzésben, nem volt a fedélzeten érvényben biztonságirányítási és ellenőrzési rendszer és nem volt hasonló vészhelyzetek esetére biztonsági forgatókönyv, illetve megfelelő mentési terv.

„Ezeknek a társaságoknak fizetniük kell”

„A keresetet csak azután adtuk be, hogy a hajótársasággal holtpontra jutottak az egyeztetések. A jelentős összegű kártérítéssel az a célunk, hogy az érintett cégek szembesüljenek mulasztásaik súlyával és következményeivel. Ezeknek a társaságoknak fizetniük kell a katasztrófa miatt, de cégeket nem lehet börtönbe küldeni, így ez csakis anyagi úton történhet meg, és további életeket követelhet, ha ezeket az alpereseket nem büntetik meg!” – fogalmazott Ronai Péter.

Arra a felvetésre, hogy az olasz hajó katasztrófájának magyar túlélői miért egy New York-i bíróságon indították meg a kártérítési pert, az ügyvéd közölte: a Costa Concordián dolgozókkal a munkaadók többnyire aláírattak egy papírt arról, hogy az esetleges jogvitáikat olasz bíróság előtt kell lefolytatni, ám ez a négy magyar esetében nem történt meg, miután közvetítő cég révén kerültek a hajóra.

Évekig tarthat

Hozzáfűzte: bár nem kételkedik az olasz bíróságok pártatlanságában, de köztudott, hogy egyfelől ott elhúzódhatnak a perek, egy ilyen bonyolult jogvita, akár tíz-tizenöt évig is tarthat, másfelől az ottani ítélkezési gyakorlatban a kártérítések összege lényegesen alacsonyabb, mint például az Egyesült Államok bíróságain.

Ronai Péter kérdésre válaszolva közölte, hogy a per érdemi szakasza előtt újabb egyeztetések kezdődnek a felek között, ami akár évekig is eltarthat, ezért egyelőre még csak megjósolni sem lehet, hogy mikor kerül sor az első tárgyalásra. Az ügyvédi iroda azonban már vállalta a négy magyar túlélő peres eljárással kapcsolatos költségeinek megelőlegezését. Azt azonban az ügyvéd leszögezte: megítélése szerint az ügy sikeres lezárása érdekében kulcsfontosságú, hogy az Egyesült Államokban maradjon a per, ezért is lehet még nagy jelentősége a joghatóság kérdésének, azaz, hogy mely bíróság illetékes a jogvitában.

Prostituáltak voltak a fedélzeten

Rónai Péter kitért arra is: álláspontja szerint a munkáltatónak tudnia kellett, hogy Francesco Schettino, a Costa Concordia kapitánya a múltban is követett el a katasztrófánál alkalmazott manőverekhez hasonlóakat, hiszen ilyesmiért már korábban is megrótták. Továbbá tudtak az érintett cégek a személyzet viselkedéséről és arról is, hogy a fedélzeten prostituáltakat alkalmaznak. Az ügyvéd a perben bizonyítani kívánja, hogy a kapitánynak elégtelen volt a felkészültsége és nem rendelkezett megfelelő képesítéssel a hajó irányításához, továbbá, hogy a hajót rosszul tervezték.

A Costa Concordia katasztrófája után Olaszországban, Franciaországban és az Egyesült Államokban egymás után indultak kártérítési perek a túlélők és az áldozatok rokonai részéről a luxushajót tulajdonló vállalat, a Costa Crociere és ennek tulajdonosa, a Carnival hajótársaság ellen. Az Egyesült Államokban több tucatnyi utas indított már pert az amerikai székhelyű Carnivallal szemben, sok százmillió millió dollárnak megfelelő kártérítést követelve.

Az olasz hatóságok a katasztrófával összefüggésben a hajótársaság kilenc tagja ellen emeltek vádat gondatlanság, emberölés és mulasztás miatt. A 114 500 tonna súlyú, 290 méter hosszú, 25-35 méter széles, 52 méter magas üdülőhajó a katasztrófa óta az oldalára dőlve, félig elmerülve rostokol a zátonyon Giglio sziget partjainál. A hajóroncs kiemelése és elszállítása akár egy évig is eltarthat.

MTI / mno

Ezek érdekelhetnek még

2022. Augusztus 12. 12:05, péntek | Külföld

Hurrikánok lehetnek a rendkívül felmelegedett Földközi-tengeren

Magas a kockázata annak, hogy hurrikánok vagy akár trópusi ciklonokhoz hasonló szélviharok is kialakuljanak ősszel a Földközi-tenger térségében a víz hőmérsékletének rendkívüli felmelegedése miatt

2022. Augusztus 12. 09:56, péntek | Külföld

Lelőttek egy fegyveres férfit, aki megtámadta az FBI irodáját Ohióban

Lelőttek a rendőrök egy férfit, aki fegyverrel próbált behatolni a Szövetségi Nyomozó Iroda (FBI) területi irodájába Cincinnatiban, Ohio államban csütörtökön.

2022. Augusztus 12. 06:00, péntek | Külföld

Több mint ötszáz embert evakuáltak erdőtűz miatt egy spanyol faluból

Elővigyázatosságból több mint ötszáz embert evakuáltak a spanyol Torre de Don Miguel nevű faluból a környéken rendkívül gyorsan terjedő erdőtűz miatt - közölték a hatóságok csütörtökön.

2022. Augusztus 11. 13:02, csütörtök | Külföld

Öntesztelést javasolnak Szlovéniában az új tanévben

A szlovén közegészségügyi intézet (NIJZ) azt javasolja a diákoknak és a tanároknak, hogy végezzenek öntesztelést az új tanévben a koronavírus-járvány visszaszorítása érdekében