Városlista
2024. május 6, hétfő - Ivett

Hírek

2013. Április 03. 05:00, szerda | Belföld
Forrás: OrientPress Hírügynökség

A Római-part lesz a mobil gát ára?

A Római-part lesz a mobil gát ára?

Nem csillapodnak az indulatok, s a Rádió Orient stúdiójában is kemény vitákat váltott ki a Római-parti mobil gát megépítésének jóváhagyott terve. A gátat ellenző civilek (Rómaifürdő Telepegyesület, Duna Charta) fapusztulástól, a partszakasz arculatvesztésétől félnek, támogatói (Római-partért Egyesület) szerint élhetetlen a rendszeresen elöntött terület, az MTA szakértője pedig kifogásolja, hogy a beruházásról előzetes hatástanulmány sem készült. Bizonytalan az építkezés költsége is - állítólag közel 5 milliárdba kerülhet a gát.

Fák nélkül nincs Római-part sem

A Rádió Orient vendégei a terület rehabilitálásában, egy szebb környezet kialakításában még egyetértenek - a jelenegi állapotokat ugyanis tarthatatlannak látják - megoldási javaslataikban azonban már élesen eltérőek k. A Rádió Orient műsorában Csemez Attila professzor, az MTA Tájépítészeti Albizottságának elnöke kifejtette, a döntéshozók felelőtlenül és komolytalanul, megfelelő környezeti hatásvizsgálat hiányában döntöttek a kérdésben - az új tervet össze sem vetve a korábbi elképzelésekkel. „Ilyent egyszerűen nem illik tenni', fogalmazott a szakértő. Csemez arra is figyelmeztetett, hogy az új, technokrata szemléletű tervezet több mint ezer fa kivágását hagyná jóvá a területen, pedig 'a fák nélkül a Római-part is elképzelhetetlen ”. A 21. század már nem a tömeges fairtások kora - mutatott rá a a professzor.

Csemez Attila kifogásolja a bemutatott újjáépítési tervek látványjellegét - szerinte a Fővárosi Közgyűlés is csupán ez alapján dönthetett, pedig a látványterveknek nincs köze a műszaki kivitelezési és engedélyezési realitásokhoz. 'A terv csak a mobil gát építésére koncentrál, mely más téren nem hoz változást a térségben; az árvízkérdés mellett a szennyvíztisztítás és a sétány rendezettsége is fontos feladat. Konkrét problémával állunk szembe, amely megoldása interdiszciplináris megközelítést igényelne” – emelte ki Csemez, hangsúlyozva, hogy ő is rendezett partszakaszt szeretne, egy többoldalú, környezetvédelmileg vállalható tervet. „Ezek a feltételek azonban nem szerepelnek a jelenlegi projektben. Anarchia van a Római parton” – jelentette ki.

'Szörnyszülött a Római-parton'

A probléma összetettségével Ébert Ágoston építész, a Rómaifürdő Telepegyesület elnöke is egyetértett, szerinte, az árvízvédelem mindössze a kérdés egyik, bár lényeges eleme. Utóbbival kapcsolatban Ébert a fővédvonal hiányát említette, mint a legégetőbb kérdést.. „Nincs szabályos, törvényben előírt fővédvonal, a terület züllése 22 éve folyamatosan zajlik. A problémát a megfelelő jogszabályok, a kerületi szabályozási terv elkészítése oldhatná meg, de a jelenlegi elképzelés egy szörnyszülött, amit tilos lenne életre kelteni, költségvonzata és kialakítása is elfogadhatatlan' -fogalmazott a Telepegyesület vezetője.

Ébert szintén megjegyezte, az ésszerű védelem ellen senki sem tiltakozna, azonban a mobil gát nem ilyen, hiszen több kárt okozna, mint amennyi hasznot hoz - léte miatt pusztulnia kell az ártéri erdőnek, és idővel fokozatosan feltöltené hordalékkal Duna medrét.

Duzzad az ár?

A gát előre nem látható kockázatokat rejt, amiről nem tájékoztatják a közvéleményt - állította a műsorban Hegedűs Tibor. A Duna Charta tagja szerint a mobil gát folyómederbe helyezése rendkívül rizikós, hiszen ilyen védművet eddig csak kisebb folyóknál, szűkebb folyótorkolatoknál alkalmaztak - és a szakemberek sem tudják pontosan modellezni, hogy a mobil gát mekkora vízmennyiséget duzzasztana fel, illetve engedne át. Hegedűs ugyanakkor biztos benne, hogy a Római-partot olyan módszerekkel is megvédhető lenne, amelyek során nem kell szivattyúkat telepíteni és 7-8 méteres résfalat helyezni a vízáteresztő kavicsrétegbe. A Duna Charta képviselője a Tarlós István által említett 3,5 milliárd forintos kivitelezési árat sem tartja reálisnak; mint mesélte, utána számoltak a költségeknek, és az üzembe helyezéssel együtt legalább 4,8 milliárdos kerettel számolnak.

Ennél jóval kisebb, mintegy 3 milliárdos befektetést valószínűsít Egri Gábor, a Római partért Egyesület elnöke. A nagyvállalkozóként ismert Egri elmondása szerint maga is ajánlatot kért egy hasonló paraméterű mobil gát építéséről - igaz, nem a német kivitelezőtől, hanem egy cseh cégtől - és válaszuk alapján a szerkezet olcsóbb lehet a Hegedűs Tibor, de még a Tarlós István által említettnél is.

'Nem akarunk fekáliában járni'

Egri Gábor leszögezte, a tervezet - és támogatói – nem nem famentes betontemetőt szeretnének partszakasz helyén, egyszerűen a jelenlegi óriási környezetromboló hatást állítanák meg a mobil gáttal. „A terület csatornázása nem megoldott, árvíz esetén a szennyvízösszefolyók, csatornák és emésztők tartalma a területen terül szét. A fertőtlenítéskor használt vegyi anyagok jelentősen károsítják a partszakasz és a Duna élővilágát” – hangsúlyozta Egri.

A lokális problémákat sorolva a rádió vendége megjegyezte, árvíz idején nincs áramszolgáltatás a területen, a víz levonulása után pedig fekália és kólibaktérium borítja el a partszakaszt. „Lehet kivágott fákról beszélgetni, azonban a tudatos Római parti lakos nem akar a fekáliában turkálni, járni' -jelentette ki Egri Gábor, hozzátéve, é ők is élhető, a társadalmat összefogó, a közösségi tereket felállító és a közösségeket összehozó Római partot akarnak, ami megfelel a 21. század környezetvédelmi elvárásainak.

Búzás Győző, a Római partért Egyesület elnöke arra mutatott rá, hogy a jelenlegi, bevédetlen területet felelősséggel nem lehet csatornázni, fejleszteni – ez csak a védmű parti kiépítésével valósulna meg. A fakivágásokkal kapcsolatban Búzás azzal érvelt, hogy akkor is több kilométeres tarvágásra lenne szükség, ha mobil gát helyett a a Király-Nánási út vonalán kialakított nyári gátat erősítenék, magasítanák meg - ráadásul, ehhez számos ingatlant kellene felszámolni, a helyiek kártalanítása pedig tetemes összegbe kerülhet.

Ezek érdekelhetnek még

2024. Május 06. 12:44, hétfő | Belföld

Nagy Márton szerint Magyarország képes meghatározó szereplővé válni az űripar területén

Magyarországot gazdasági ökoszisztémája, infrastruktúrája és szellemi tőkéje egyaránt alkalmassá teszi arra, hogy meghatározó szereplővé váljon az űripar területén

2024. Május 06. 07:49, hétfő | Belföld

Vonat elé hajtott egy kamion Baján

Személyvonat elé hajtott egy kamion hétfő reggel Baja térségében, az 55-ös főút 106-os és 107-es kilométere közötti vasúti átjáróban;

2024. Május 05. 06:00, vasárnap | Belföld

Az ötös lottó nyerőszámai és nyereményei

A Szerencsejáték Zrt. tájékoztatása szerint a 18. héten megtartott ötös lottó és Joker számsorsoláson a következő számokat húzták ki:

2024. Május 04. 06:00, szombat | Belföld

Szijjártó Péter szerint az elmúlt években a magyar külpolitika mindig a jó válaszokat találta meg

Az elmúlt évek súlyos kihívásai során a magyar külpolitika mindig a jó válaszokat találta meg, eközben Brüsszel kudarcot vallott a válságokra történő reagálás során