2024. március 2, szombat - Lujza

2020. Február 28. 09:00, péntek | Életmód

Arany nanorészecskék segítségével észlelik a rákos sejtek jeleit ausztrál kutatók

Arany nanorészecskék segítségével ismeri fel a rákot egy új vérvizsgálat, amely a tumoros sejtek által kibocsátott jelek észlelésére is képes

- számoltak be legfrissebb eredményeikről az ausztrál Queenslandi Egyetem kutatói, akiknek úttörő technológiája elősegítheti a korábbi betegségfelismerést és a hatékonyabb kezelést.

Az intézmény szakemberei által kifejlesztett nanotechnológia lehetővé teszi az úgynevezett extracelluláris vezikulák (EVk) észlelését és monitorozását a véráramban - írja az EurekAlert tudományos hírportál.

Az Ausztrál Biotechnikai és Nanotechnológiai Intézet (AIBN) munkatársa, Jing Wang szerint a felfedezés a jelenleginél hatékonyabb, személyre szabottabb rákkezelést eredményezhet azáltal, hogy az onkológusok azonnali visszajelzést kapnak a kezelések eredményességéről.

"Az extracelluláris vezikulák a vérben lévő potenciális biomarkerek egy izgalmas következő nemzedéke" - mondta a szakember, hozzátéve, hogy az egészséges és a rákos sejtek által egyaránt folyamatosan kibocsátott nanorészecskék fontos szerepet játszanak a sejtek közötti kommunikációban.

"A rákos sejtek arra használják az extracelluláris vezikulákat, hogy manipulálják a körülöttük lévő sejteket, illetve, hogy elnyomják és befolyásolják az immunrendszert.

A kutatók szerint a tumorsejt eredetű extracelluláris vezikulákat nehéz megkülönböztetni az egészséges sejtek által kibocsátott EVk-től, amelyekből jóval több van a véráramban.

A szakemberek egy speciális arany nanorészecskét használtak, amely kizárólag a tumorsejt eredetű extracelluláris vezikulák felszínén megtalálható molekulákhoz kapcsolódik.

Az arany nanorészecskék egyedi jelet bocsátanak ki lézerfény hatására, ami lehetővé teszi a páciens egyedi "EV-ujjlenyomatának" detektálását.

Az új technológiát 23 melanomás pácienstől vett vérmintákon tesztelték, amely során sikerült észlelni a tumorsejt eredetű extracelluláris vezikulákat, továbbá a rákkezelés közben és azt követően végbemenő kritikus változásokat.

Az új technológia tehát lehetővé teszi annak megállapítását, hogy egy kezelés hatékony-e vagy sem, vagy, hogy kialakult-e gyógyszerrezisztencia.

A kutatók a Science Advances című folyóiratban publikálták az eredményeiket.

Címkék: arany, nanorészecske, rák, sejt

2024. Március 01. 15:27, péntek | Életmód

Nébih: 21 csokoládéízű fehérjepor közül 20 termék nem felelt meg a jelölési előírásoknak

Nem felelt meg maradéktalanul a jelölési előírásoknak 21 csokoládéízű fehérjepor közül 20 termék, probléma akadt még többek között a fehérje-, aminosav- és édesítőszer-tartalommal, valamint a weboldalakon szereplő jelölésekkel i

2024. Március 01. 08:26, péntek | Életmód

Vasárnaptól tartós élelmiszert gyűjtenek a katolikus templomokban

Vasárnap kezdődik és jövő vasárnapig tart a Katolikus Karitász nagyböjti tartósélelmiszer-gyűjtése a katolikus templomokban.

2024. Március 01. 08:22, péntek | Életmód

A nemzeti demenciaprogramban a betegségre és megelőzésére is fel kívánják hívni a figyelmet

A nemzeti demenciaprogrammal a betegségre és annak megelőzésére kívánják felhívni a figyelmet - mondta a Kulturális és Innovációs Minisztérium családokért felelős államtitkára az M1 aktuális csatornán csütörtök este.

2024. Február 29. 13:53, csütörtök | Életmód