2024. június 14, péntek - Vazul

2020. Április 09. 08:06, csütörtök | Bulvár

Először készült felvétel galaxisok ütközéséből eredő, nagy erejű anyagsugárról

Először készült felvétel galaxisok ütközéséből eredő, nagy erejű anyagsugárról, úgynevezett relativisztikus jetről.

Az amerikai Clemson Egyetem kutatói és külföldi kollégáik készítették az első fotografikus bizonyítékot arról, hogy egyesülő galaxisok töltéssel rendelkező részecskékből álló anyagsugarat tudnak kilövellni, melynek sebessége megközelíti a fényét.

A kép két fiatalabb, spirálalakú galaxisból kialakuló anyagsugarat mutat - idézte a phys.org tudományos-ismeretterjesztő portál az Astrophysical Journal című tudományos folyóiratban megjelent tanulmányt.

Az anyagsugár vagy plazmakilövellés viszonylag fiatal kora tette lehetővé, hogy a kutatók világosan lássák az eredetét.

Általában olyan nagy erejű a kilövellés fénye, hogy nem látjuk mögötte a galaxist - mondta Marco Ajello, az egyetem professzora.

Az anyagsugarak az univerzum legnagyobb erejű jelenségei. Több energiát bocsátanak ki egy másodperc alatt, mint a Nap egész élettartama idején. Az energiát sugárzás, intenzív rádióhullámok, röntgensugarak és gammasugarak testesítik meg.

A képet a világ legnagyobb, földi bázisú, 8,2 méter hosszú űrtávcsöve, a Hawaii-szigetek egy hegycsúcsán álló Subaru segítségével készítették.

Ajello úgy véli, a kutatócsoport a TXS 2116-077 és egy hasonló tömegű galaxis ütközését kapta el, ez már a második ütközésük volt a képen látható gáz mennyiségéből ítélve.

Évmilliárdok múlva a Tejútrendszer is összeütközik a szomszédos Androméda galaxissal a tudósok számításai szerint.

2024. Június 08. 09:17, szombat | Bulvár

Virrasztás Tompos Kátya emlékére Budapesten

2024. Június 01. 08:15, szombat | Bulvár

Cápa a Balatonban? Egy Tiktot videó keltett riadalmat, volt, aki a nyaralását is lemondta

Az elmúlt napokban hatalmas port kavart egy videó, amelyen állítólag egy cápa hátuszonya látható a Balaton vizében – írja a sonline.hu.

2024. Május 30. 06:00, csütörtök | Bulvár

Helikopter-emlékművet avattak Veszprém mellett

2024. Május 28. 14:03, kedd | Bulvár

Mészáros Lőrinc betegszállító kisbuszt adományozott a bicskei szociális intézménynek

Mészáros Lőrinc - magánemberként - speciális betegszállító kisbuszt adományozott kedden a bicskei Egyesített Családsegítő és Gondozási Központ - Kapcsolat Központnak.