2024. június 20, csütörtök - Rafael

2017. Július 28. 17:54, péntek | Külföld
Forrás: mti

Fényvédő hatású molekulákat fedeztek fel az Antarktiszon élő virágos növényekben

Fényvédő hatású molekulákat találtak az Antarktiszon élő két virágos növényben a Santiago de Chile-i Egyetem kutatói.

A tudósok szerint a káros napsugárzás elleni fényvédő krémek előállításához és a növényvédelemben is hasznosítani lehetne a felfedezést.

A chilei kutatók a Déli-sark egyedüli virágos növényeit, a Colobanthus quitensis (felemásvirágú szegfű) és a Deschampsia antarctica (antarktiszi sédbúza) vizsgálata közben fedezték fel, hogy mindkét növény jól tűri a káros ultraibolya sugárzást.

A két virágos növény a jeges sarki régió mérsékeltebb hőmérsékletű területein él, a chilei kutatók szerint a klímaváltozás és a jég olvadása révén azonban egyre nő az élőhelyük. A tudósoknak a növényekben, különösen a Colobanthusban sikerült egy olyan molekulacsoportot azonosítani, amely a napfény szűrőjeként működik, és megóvja a növényt a sugárzás káros hatásától.

Gustavo Zuniga, a kutatás vezetője elmondta: az egyetem most üzleti partnereket keres, hogy a felfedezést hasznosíthassa.

"Már a nem túl távoli jövőben is fel lehetne használni. Például egy olyan terménynél, amely nem tűri jól a növekvő UV-sugárzást, a genetikai információt fel lehetne használni az ellenállóbbá tételére" - fejtette ki.

A tudós hozzátette, hogy az emberi bőrt az UV-sugárzástól megóvó természetes fényvédőket, krémeket szintén ki lehetne fejleszteni az újonnan felfedezett molekulák felhasználásával.

2024. Június 20. 08:02, csütörtök | Külföld

Hőmérsékleti rekordok dőltek meg az Egyesült Államok északkeleti térségét sújtó hőhullám nyomán

Hőmérsékleti rekordok dőltek meg az Egyesült Államok hőhullám által érintett északkeleti térségében, ahol 35 Celsius-fok fölé emelkedett a nappali csúcshőmérséklet szerdán.

2024. Június 17. 13:07, hétfő | Külföld

Lőszerrobbanás egy csehországi katonai kiképző központban, sérültek

Lőszerrobbanás történt hétfő délelőtt Csehországban, az Olmütz (Olomouc) melletti Libavá katonai kiképző központ területén, többen megsérültek - jelentette a cseh hadsereg az X közösségi hálózaton.

2024. Június 14. 07:26, péntek | Külföld