Városlista
2024. május 26, vasárnap - Fülöp

Hírek

2022. Április 15. 13:03, péntek | Életmód
Forrás: mti - illusztráció: pixabay

Még egy kevés testedzés is csökkentheti a depresszió kockázatát

Még egy kevés testedzés is csökkentheti a depresszió kockázatát

Még egy kevés testedzés, mint az intenzív séta is jelentősen csökkentheti a depresszió kockázatát egy új tanulmány szerint.

Az amerikai Betegségellenőrzési és -megelőzési Központ (CDC) szerint az Egyesült Államokban az ajánlott testmozgás heti 2,5 órás, mérsékelt szintű aerob edzés, például élénk séta, valamint az összes fő izomcsoport heti kétszeri edzése. Ez helyettesíthető erőteljesebb aerob testmozgással, például heti 1,25 órás futással, ugyanennyi erőnléti edzéssel együtt.

A CDC szerint a mérsékelt és az erőteljes testmozgás javítja az alvást, csökkenti a vérnyomást, véd a szívbetegségek, a cukorbetegség és a rák ellen, csökkenti a stresszt, javítja a hangulatot, és hatékony a szorongás és a depresszió ellen.

A JAMA Psychiatry folyóiratban szerdán közzétett metaanalízis 15, több mint 190 ezer ember bevonásával készült tanulmányt elemzett, hogy megállapítsa, mennyi testmozgás szükséges a depresszió csökkentéséhez - írta a CNN online kiadása.

Az elemzés szerint azoknál a felnőtteknél, akik heti 1,25 óra élénk sétának megfelelő fizikai mozgást végeztek, 18 százalékkal alacsonyabb volt a depresszió kockázata azokhoz képest, akik nem mozogtak. A szerzők hozzátették, hogy heti 2,5 óra intenzív sétával már 25 százalékkal csökkent a depresszió kockázata.

A testedzés előnyei akkor mutatkoztak meg legjobban, amikor valaki a teljes passzivitásból mozdult ki azzal, hogy beiktatta a testmozgást az életébe. Az ajánlott szintek feletti testmozgás azonban nem járt további előnyökkel.

A szerzők szerint eredményeik az életmóddal kapcsolatos ajánlásokat megfogalmazó egészségügyi szakemberek számára is fontosak lehetnek.

"Már heti háromszori séta is jobb mentális egészséget biztosít az embereknek, mintha egyáltalán nem mozognának" - hangsúlyozta Adam Chekroud, a Yale Egyetem professzora, egy hasonló, 2018-ban megjelent tanulmány szerzője.

Egy 2020-ban közzétett tanulmány pedig azt emelte ki, hogy még a könnyű testmozgás is segít megvédeni a gyerekeket a depresszió kialakulásától. A kutatás szerint napi 60 percnyi egyszerű testedzés 12 éves korban a depresszió 18 éves korban tapasztalt, átlagosan 10 százalékos csökkenésével volt összekapcsolható. A mozgásformák közé tartozott a futás, a kerékpározás és a gyaloglás, valamint olyan tevékenységek, mint a házimunka, a festés vagy a hangszeren való játék.

Ezek érdekelhetnek még

2024. Május 26. 09:01, vasárnap | Életmód

Mintegy ötezer, gyermekvédelmi gondoskodásban élő fiatalt láttak vendégül ÁGOTA Falván

Mintegy ötezer, gyermekvédelmi gondoskodásban élő fiatalt láttak vendégül gyermeknap alkalmából az ÁGOTA Bács-Kiskun vármegyei rendezvényhelyszínén, ÁGOTA Falván, Tass-Alsószenttamáson

2024. Május 25. 08:16, szombat | Életmód

Két magyar Trófea-díj a világ egyik legnagyobb borversenyén

Két magyar bor, a somlói Tornai Pincészet 2017-es Top Selection Grófi Hárslevelűje és a Royal Tokaji 2018-as 6 puttonyos Tokaji Aszúja is elnyerte idén a legmagasabb elismerést, a Trófea-díjat a londoni International Wine Challenge-en.

2024. Május 25. 08:05, szombat | Életmód

Ováció fogadta az Iránból elmenekült rendezőt és filmjét a fesztiválon

Ováció fogadta az Iránban börtönbüntetésre ítélt és onnan elmenekült neves filmrendezőt, Mohammad Raszulofot és filmjét péntek este a 77. Nemzetközi Cannes-i Filmfesztiválon.

2024. Május 24. 13:17, péntek | Életmód

A magyarországi hegyi patakok felét ideiglenes kiszáradás veszélyezteti

A magyarországi hegyi patakok felét veszélyezteti az ideiglenes kiszáradás a HUN-REN Ökológiai Kutatóközpont (HUN-REN ÖK) vizsgálata szerint.