Hírek
2019. Május 06. 16:00, hétfő |
Helyi
Forrás: Dombó Média
„Pillanatok a vasutas telep múltjából”

Ez a címe a Dombóvári Városszépítő és Városvédő Közhasznú Egyesület legújabb kiállításának, amit május 2-tól a Földvár utca 35. szám alatti Múzeum Megállóban nézhetnek meg az érdeklődők.
A tárlatnyitón Müller Ádám, a helyi értékek felkutatásáért, megőrzéséért és továbbadásáért sokat tevő civil szervezet tagja köszöntötte azokat a lokálpatriótákat és vasutasokat, akik jelenlétükkel megtisztelték a rendezvényt.
Szabó Csaba, a MÁV Zrt. pécsi területi igazgatója előbb az újdombóvári centenárium tiszteletére összeállított kiállításnak helyet adó épület történetét ismertette. A Dombóvárhoz több mint 300 esztendős családi gyökerekkel kapcsolódó vezető elmondta, hogy az 1950-es készült el a háborús helyzetben vasúti forgalomirányítói pontnak szánt ingatlan, amit azóta szerencsére nem kellett az eredeti céljára használni. Abból a Dombóvári Városszépítő és Városvédő Közhasznú Egyesület a MÁV Zrt-vel közösen 2013-ban kiállítóhelyet alakított ki, ami a Múzeumok Éjszakáján nyitotta meg ajtaját a nagysközönség előtt. Az egykori „bunkerben” Beles Lajos felbecsülhetetlen értékű helyi vasutas relikviákat tartalmazó gyűjteménye kapott helyett, majd ide került dr. Mayer József közlekedéstudományi szakember ugyancsak gazdag hagyatéka, amiből egy emlékszobát hoztak létre.
A Múzeum Megállóban most új tárlat nyílt „Pillanatok a vasutas telep múltjából” címmel.
- Lakóhelyünk a fejlődését teljes egészében a vasútnak köszönheti - emelte ki köszöntőjében Szabó Csaba. - 150 esztendővel ezelőtt a vasútépítők egy olyan helyet kerestek Dél-Dunántúlon, ahol egy csomópontot lehetett kialakítani.1872-ben készült el a Dombóvár-Kaposvár-Zákány, majd a következő évben a Dombóvár-Bátaszék-Baja vonal. 1882-ben adták át a Budapest-Pusztaszabolcs-Sárbogárd-Dombóvár-Pécs szakaszt, 1893-ban felépült a mai nagyállomás épülete, majd 1906-tól lehetett személy- és teherforgalmat lebonyolítani a Dombóvár és Veszprém közötti sínpályán. 1910-re az ország második leggyorsabban fejlődő településévé vált Dombóvár. A vasútépítés és -üzemeltetés sok embert vonzott ide az ország minden részéből, akik számára letelepedési lehetőséget kellett biztosítani. 1919-ben Saguly Károly vasúti mérnök tervei alapján az Esterházy-család által az újdombóvári eszmei község területén rendelkezésre bocsátott 200 kataszteri holdat kiparcellázták 591 házhelynek. Azokon „gombamód” épültek meg az új családi otthonok, majd nem sokkal később a közintézmények is elkészültek.
Az újdombóvári településrész létrehozására emlékező centenáriumi tárlat javarészt két helytörténész - Mészárosné Fodor Klára és Takács Istvánné - anyagából került összeállításra.
Ezek érdekelhetnek még
2025. Augusztus 15. 15:00, péntek | Helyi
Bálind József-ről nevezték el a Szuhay Sportcentrum kosárlabda csarnokát
Dombóvár Város Önkormányzata képviselő-testületének döntése alapján a Szuhay Sportcentrum kosárlabda csarnokát Bálind József Sportcsarnoknak nevezték el.
2025. Augusztus 15. 10:10, péntek | Helyi
A hónap műtárgya – Fekete István Múzeum
Augusztus hónap műtárgyának Ambrus Sándor (1959-2008) néhai dombóvári szobrász, grafikus, Fekete Istvánról készített nagyméretű képét választotta a múzeum.
2025. Augusztus 14. 08:26, csütörtök | Helyi
Forgalmirend-változás lesz augusztus 19–20-án Dombóváron
Az augusztus 19–20-ára tervezett rendezvények miatt több helyen útlezárásra és forgalmirend-változásra kell számítani Dombóvár-Kertváros városrészen.
2025. Augusztus 11. 15:13, hétfő | Helyi
Termőre fordult a göllei kertészmérnök által nemesített szőlő
A Gölle könnyei szőlőfajtát a Budapesten élő, 1933-ban Göllében született Dr. Sipos Lajos gépész- és kertészmérnök, nemesítő állította elő, aki a dombóvári gimnáziumban érettségizett 1951-ben.