Városlista
2024. május 2, csütörtök - Zsigmond

Hírek

2016. Július 20. 15:52, szerda | Helyi

Megrohanták a magyar boltokat - újabb ostrom jöhet

Megrohanták a magyar boltokat - újabb  ostrom jöhet

Interjú Fajcsi Róberttel, az Euronics márka kizárólagos hazai birtokosa, a Vöröskő Kft. kereskedelmi ügyvezető igazgatójával.

- Mi pezsdítette fel az idén a fogyasztást?

- Május-június során a Euronics-nál és a többi szereplőnél is, szinte minden a televíziókról szólt, az érdeklődés óriási volt e téren. Az első négy hónapban még csendes volt a piac, ám május közepétől, amint érkezett a labdarúgó Eb előszele, a kereslet látványosan megugrott - ezt követően pedig olyan napok is jöttek, amikor 2-300 százalékkal nőttek az eladások éves bázison mérve.
Működésünk kezdete óta a hazai futball válogatott nem jutott ki világeseményre, így eddig az volt a forgatókönyv, hogy a bajnokságok első mérkőzéseit követő két hétben nagyon erős volt a kereslet - a második héten azonban már inkább a lecsengést lehetett érzékelni. Ez követően pedig már csak a középdöntő elérkeztével volt néhány jobb értékesítési nap.
Ám most, hogy a magyar csapat kijutott, már az első sípszó előtt megindult felfelé a kereslet, s amint elindult az Eb, óriási kiugrás történt, majd ezután folyamatos szárnyalás volt tapasztalható. Amikor érkeztek a magyar válogatott eredményei, gyakorlatilag azok is tévét vettek, akik egyébként nem tervezték ezt. A szép eredmények pedig akár július első heteiben is jellemzőek maradhatnak.
A GfK adatai szerint 2016 első 25 hete során 22,4 százalékkal nőtt a televíziók piaca, előző évhez képest. Az Euronics pedig ebben a szegmensben jelentősen a piaci átlag felett nőtt. Némileg kedvező lehet még az olimpia hatása is, bár ez az esemény sosem szokott a nemzetközi labdarúgó tornákhoz mérhető kiugrást hozni. Úgy látjuk, aki az olimpiára tervezett tévét venni, az már beszerezte az Eb-re, ezért nem készülünk extra készlettel sem.
Érdemes megjegyezni ugyanakkor, hogy a tévépiacon nagyon alacsony az árrés, mert az online értékesítés hatalmas árletörő hatást gyakorol. Az emberek fejében mára igen alacsony árpontok alakultak ki, ami folyamatos zavart kelt a piacon.

- Hogyan alakult a forgalom a háztartási nagygépek körében?
- A kormány, hűtő-, illetve mosógépcsere programjának, köszönhetően, 2015-ben a magyar műszaki cikk piac eladásai hosszú lejtmenet után értékben és mennyiségben egyaránt visszakapaszkodtak a 2008-as szintre. A két program rengeteg előrehozott vásárlást is generált, ami jó hír, mert a kutatások szerint a magyar piacon nagyon-nagyon öreg a mosó- és hűtőgépek átlagéletkora.
Ha csak a darabszámot nézzük, akkor 2014-gyel összevetve 2015-ben csak 1,6 százalékos növekedést láthatunk a teljes piacon, ám értékben már 8,6 százalékot tett ki a bővülés. Ám, ha csak a nagygépeket nézzük, darabra 13,83 százalékos, értékben pedig 20,81 százalékos volt a megugrás, ami egyértelműen a csereprogram hatását tükrözi. A legnagyobb nyertesek a prémiummárkák, illetve a 100 ezer forint feletti értékű gépek kategóriája voltak. Maga a program olyan szinten sikeres volt, hogy a végén már csak az nyerhetett vele, aki szállítói szinten tudott készletezni, ám olyan eset is előfordult, hogy már a gyártók sem bírták kapacitással.
Mivel az Euronics jellemzően vidéki városokban van jelen, mint nagy fehérárus cég - a program előnyeit nagyon jól ki tudta használni és jelentősen a piaci átlag felett tudott nőni e szegmensben is.

- Az Otthon Melege Program keretében idén is lehetőség lesz gépcserére. Mire számítanak?
- A tavalyihoz hasonló piacbővülést várunk, s bár egyelőre "csak" 500 millió forintot különítettek el a programra, azt reméljük, hogy - akárcsak 2015-ben -, az idén is megemeli az állam a megpályázható keretet. Az elhúzódó pályázati időszak miatt,azonban a többlet-kereslet csak szeptember-október körül jelenhet meg az üzletekben, amely azonban extra-forgalmat ígér. A hűtőszezont ugyanis hagyományosan a július- augusztusi időszak jelenti, hiszen tartósan 30 Celsius-fok feletti a hőmérséklet esetében sok hűtő romlik el, főleg az öregek - így sokak számára kényszerré válik a gépcsere. A hűtőpiac egyelőre nem mutat kiugró eredményeket, így azt várjuk, hogy e két nyári hónapban a tavalyinál mindenképp nagyobb lesz a forgalom.

- Milyen részpiacokat érdemes még kiemelni?
- Érdekes, hogy a kisgép-szegmens nagyon szépen jön fel. Ez egy stabilan fejlődő piac, amelyen érződik, hogy Magyarország jelenleg a gazdasági fellendülés időszakában van - így az emberek megtehetik, hogy adjanak magukra. Nagy előny, hogy ezek a gépek szinte azonos árponton vannak, mint 5-10 éve: egy évtizede például ugyanannyiért lehetett vasalót, vagy kézimixert vásárolni, mint most.
Piaci szinten és nálunk is nagyon szép eladási számokat mutat a beépíthető eszközök részpiaca, amely a lakásépítések beindulása után még nagyobbat dobhat. Komoly fejlődés, hogy míg 6-8 éve még a középkategória mozgatta meg a piacot, immár "no name" beépíthetőt alig-alig lehet eladni, sőt az olcsóbb árfekvésű cikkek már a brand beépíthetők körében sem érdeklik az embereket. Sokat számít az élettartam és megnőttek az igények: az emberek nagyobb tudást várnak egy gázsütőtől, vagy egy páraelszívótól. Ugyancsak komoly fellendülést mutat a szárítógépek piaca, amely gyakorlatilag a semmiből nőtte ki magát.

- Még mindig reneszánszukat élik az okos eszközök?
- A telefonokat nézve töretlen a siker. Lényegében ötödik esztendeje - a kártyafüggetlen telefonok elterjedése és a szolgáltatók háttérbe szorulása óta - évről-évre mintegy 40-50 százalékot fejlődünk e piacon. Körülbelül két éve érezhető trend, hogy, egyre kevesebb embert érdekelnek a 20-30 ezer forintos árkategóriában lévő telefonok. A mobil már egyre inkább arról szól, ne csak okos legyen, hanem plusz-tudása legyen. Az értékesítések döntő része az 50 ezer forint feletti kategóriára összpontosul: a fogyasztókat a presztízs- szempontok mozgatják, így rendkívül fontos, hogy az adott készüléknek milyen a brandje. Szinte hihetetlen, hogy az emberek nagyon sok mindenen spórolnak, ám a telefonra nem sajnálják a pénzt, s átlagosan kétévente lecserélik a mobiljukat.
Nem véletlen tehát, hogy mi is úgy alakítjuk át az üzletek berendezését, hogy a mobilok legyenek elől és olyan nyílt kihelyezést próbálunk bemutatni az ügyfeleknek, olyan választékkal, hogy rögtön "elvarázsolhassuk" őket. Ha úgy tennénk, mint öt éve, amikor bent voltak a vitrinekben - akkor biztos, hogy nem tudnánk ekkora fejlődést elérni.
Kedvezőtlen viszont a helyzet a táblagépek piacán, amely óriási - 20-30 százalékos - bukásokat él meg. Ez a forgalmi zakó már a tavalyi évben megkezdődött, de mostanra kiterjedté vált. Nem jött be az a néhány évvel ezelőtti jóslat, mely szerint a tablet ki fogja váltania laptopokat, ezzel szemben egyre inkább kezd jelentéktelenné válni. óriási 20-30 százalékos esések vannak. Ugyan van még némi fogyás, el lehet mondani, túlzó volt a hype. Míg korábban a rengeteg olcsó tablet jelentette a húzóerőt, ma már nem divat a 10-20 ezres táblagép. A gyártóknak ki kellene találnia valamit, mert különben a süllyesztőbe kerülnek ezek az eszközök. Nagy kérdés, hogy meddig lesznek hajlandóak finanszírozni ezt a szegmenst, s meddig hajlandóak tartani az árpontokat. A Samsung például már kilépett és az Apple is már csak a nagyobb kijelzős gépekkel foglalkozik.
A laptopok viszont maradtak és megtalálták a helyüket: eladásaik jellemzően stagnálnak. A laptop piacon jellemzően nem a kiskerforgalom hoz kiugrást, az eladott darabszámok többnyire egy-egy nagyobb kormányzati tender idején tetőznek.

- A kutatások szerint a fogyasztók legnagyobb részben műszaki cikkeket rendelnek online. Hogyan állnak az e-kereskedelemhez?
Nálunk nem működik az a modell, hogy a keresőrobotot ráállítjuk a konkurensekre, hogy mindig alájuk árazzunk ötszáz-ezer forinttal, majd nagy reklámkampány és díjtalan házhoz szállítás mellett hihetetlen forgalmat érünk el. Ez a működés csak az offline üzlet forgalmát kannibalizálná és többszázaléknyi veszteséget hozna.
Magyar tulajdonú vállalkozásként jövedelmezőségben kell gondolkodnunk, muszáj megtermelni azt a profitot, amelyet üzletberuházásra és a kollégák képzésére, megbecsülésére tudunk befektetni. Szeretnénk a dolgozóinkat megfizetni, és ez be is határolja a mozgásterünket: nem tudunk és nem is szeretnénk olyan webáruházat működtetni, ami csak árban harcol a piacon.
Abban hiszünk, hogy az online és az offline csatornáknak egymást kell erősítenie. Kell: az omnichannelre vagy más néven hibrid-értékesítésre építünk, amely egy sokkal lassabb és kevésbé látványos növekedési folyamatot tükröz. A bővülés jellemzően ahhoz köthető, hogy az online megrendelt termékeket az üzletben veszik át. Ennek előnye, hogy a boltban a vevő számíthat egy szakértő segítségére, akihez ráadásul vissza lehet jönni.
Továbbra is hiszünk az offline csatornában és úgy számolunk, hogy az online-ban nem az ár lesz a kulcs a jövőben, hanem hogy milyen hozzáadatott értéket, milyen vásárlói élményt kínál az adott áruház. A vásárló pedig nagyon hálás, ha érzi, hogy megbecsülik és így hajlandó egy termékért akár többet is fizetni. Miután már nagyon sokan égették meg magukat tiszavirág életű, névtelen webáruházakkal - fontos maga a tudat, hogy a kiszemelt üzlet 2-3 év múlva is ott lesz, ahol most és nem fog átirányítani például egy csak postán elérhető külföldi szervizbe. Az árak vonzerejét most felváltja a vásárló megbecsülése, amelyet az is támogathat, hogy a kormány következetes az áfacsaló webáruházak visszaszorításában - újabb és újabb szabályozókkal nehezítik meg az online csalók dolgát.
Mindamellett nem megyünk el a piac mellett: webáruházunk vadonatúj webmotorral jelenik meg az ősszel és jelentősen bővítettük az online csapat létszámát, új szervezeti felépítést hoztunk létre.

- Milyen különbségek láthatóak a magyar, illetve a fejlett országok műszaki cikk piacai között?
Egyre inkább eltűnik a különbség! Ezelőtt 4-5 évvel például az Euronics német és belga tagvállalata hatalmas eladási számokat mutatott fel a magas kategóriás terméknél, miközben a magyar leány csak az olcsó márkákra tudta építeni bővülését. Ez a trend 3-4 évvel ezelőtt - épp az online boltok előretörése idején - hirtelen megváltozott, immár nyugaton is egyre erősebb lett az árverseny. S bár most is eladnak sok eszközt a prémium szegmensből, ám felnőttek melléjük az alacsony árkategóriás termékek is. Néhány éve szinte teljesen egyforma lett a keleti és a nyugati piac.
Olyan nagy - elsősorban mennyiségi - volumeneket azonban messze nem tudunk hozni, mint ők - hiszen a nyugat-európai vásárlóerő, de még a cseh is - sokszorosa a magyarnak.

- Mekkora kihívás számukra a kereskedelmi ágazatban kiterjedt munkaerőhiány?
- Óriási! Nehezíti a helyzetünket, hogy mi nem pusztán eladókat, hanem szakértékesítőket keresünk. Olyanokat, akik valóban tudnak plusz-hozzáadott értéket adni, s akikhez valóban visszamennek a vásárlók. Így még a hozzánk forduló kevés jelentkezőt is tovább kell szűrnünk.
Igyekszünk megbecsülni a kollégákat: ez bérben is többet jelent egy átlagos kereskedelmi fizetésnél. Tavaly igyekeztünk extra juttatásokkal honorálni kollégáinkat, különös tekintettel a seniorokra. Az idei évben azt tervezzük, hogy a dolgozók alapbérét is emelni fogjuk. A béremelés mértéke üzletenként, régiónként, városonként eltérő lehet, mivel nem egységes bérezéssel dolgozunk. A nyugati országrészben már óriási a fluktuáció, a keleti országrészben viszont még lojálisabbak az emberek és nehezebben mozdulnak.

Ezek érdekelhetnek még

2024. Május 01. 08:32, szerda | Helyi

Atlétikai diákolimpia zajlott a városi és a járási iskolák részvételével

A legjobbak a héten Szekszárdon képviselik Dombóvárt.

2024. Április 30. 08:00, kedd | Helyi

Ajándék a Fekete István Múzeumnak

A napokban a Gyulaj Erdészeti és Vadászati Zrt. nevében Gőbölös Péter vezérigazgató könyvadományt küldött a Fekete István Múzeumnak.

2024. Április 29. 08:37, hétfő | Helyi

Átadták a Dombóvár Közbiztonságáért és Év Kistérségi Rendőre Díjakat

A díjakat Pintér Szilárd polgármester, Szabó Zoltán r. ezredes, dr. Bognár Szilveszter r. ezredes, valamint Szabó Jenő tü. ezredes és Dávid Sándor tü. alezredes urak adták át tegnap ünnepélyes keretek között.

2024. Április 25. 17:33, csütörtök | Helyi

A Dombóvári Szuperinfó legújabb száma oldalunkon már olvasható!

A lenti képre kattintva juthat el az olvasósarokba. Iratkozzon fel e-mail címével, hogy minden szerdán megkapja a Dombóvári Szuperinfó digitális változatát!